Bensin i blodet

Publicerad i BAUHAUS Proffset (2018)
Foto: Tony Welam

Han trivs bäst i hetluften när motorerna vrålar och adrenalinet pumpar. Men på hemmaplan föredrar Johan Kristoffersson en betydligt lugnare tillvaro. Vi har träffat rallycross-världsmästaren hemma i Arvika för att ta reda på hur framgångssagan började.

I ett litet villaområde en bit utanför Arvika bor Johan Kristoffersson tillsammans med sambon Zandra och gemensamma sonen Colin, 2,5 år. Enplansvillan är snarlik grannarnas och innanför dess väggar finns ingenting som tyder på att världens bäste rallycrossförare bor här. Förutom möjligen en sak. Colins Bobby Car har försetts med dekaler så att den liknar pappas brutala Volkswagen Polo GTi.

– Det bästa Colin vet är att köra med sin Bobby Car. Helst av allt ska jag eller Zandra skjuta på så att det går riktigt fort, säger Johan, medan han laddar kaffebryggaren i köket.

Colins tidiga fascination för häftiga åkdon verkar ha gått i rakt nedstigande led. Johan var bara sex veckor när han fick följa med på sin första motorsportstävling. Pappa Tommy tävlade i både rallycross och racing.

– Mamma, min tre år äldre syster Jenny och jag bodde ofta med pappa och hans team i en inredd buss under tävlingarna. Jag är mer eller mindre uppvuxen i depån och intresset för motorer tog fart nästan direkt. Mamma och pappa köpte en liten tvåväxlad bil med bensinmotor till Jenny, men eftersom hon inte var särskilt intresserad började jag köra med den i stället. Då var jag nog bara tre år, berättar Johan.

När Johan var i nioårsåldern ställde han upp i sin första motocrosstävling efter att ha nött otaliga varv med crossen hemma på gården. Tävlandet upphörde dock abrupt ett par år senare då en medtävlande kraschade svårt inför ögonen på Johan och hans familj. För att lugna sin mor skulle Johan från och med nu istället satsa fullt ut på sin andra favoritsport – längdskidåkning. Med tiden började han på Torsby idrottsgymnasium och blev en allt duktigare skidåkare. Men i samband med att han tog studenten fick han möjlighet att ta plats bakom ratten på sin pappas racingbil. Tommy, som vid det tillfället höll på att avsluta sin racingkarriär, såg direkt att sonen hade talang.

– Jag brann för både längdskidåkning och motorsport under en tid efter gymnasiet. För mig är det hetluften i tävlingssammanhang som lockar, själva aktiviteten är sekundär. Men eftersom resultaten kom direkt i tävlingarna inom motorsporten sporrade det mig att satsa fullt ut på den, förklarar 29-åringen.

Efter några framgångsrika år på högsta nivån inom racing, med pappa Tommy som teamchef, bestämde sig Johan för att göra en parallell satsning på rallycross inför säsongen 2014.

– Vi började söka sponsorer och sa att vi hade som målsättning att bli världsmästare inom tre år. BAUHAUS kom att spela en betydande roll för oss eftersom de ville vara med på resan innan vi hade börjat visa resultat, förklarar Johan.

Trots att racing och rallycross är två helt olika sporter dröjde det inte länge förrän Arvikasonen började visa framstående resultat. De stora skillnaderna mellan racing och rallycross beskriver han så här:

– Inom racing på asfalt är bilarna byggda för att ha maximalt grepp. Om du får sladd tappar du tid direkt. Inom rallycross består däremot banunderlaget av asfalt, grus och hopp. Det förutsätter ett helt annat bilchassi plus att reglementet inom rallycross tillåter mer effekt. Till skillnad mot racing kan du dessutom vinna tid på att åka på sladd genom gruskurvorna.

Under ett femminutersheat kan Johans puls uppgå till 180 adrenalinstinna slag per minut, alltså ungefär 90 procent av max. Trots det måste han hålla sig hundraprocentigt fokuserad och fatta kloka beslut bakom ratten. För att vara skärpt under de långa och krävande tävlingsdagarna tränar Johan intervall- och långdistanslöpning flera dagar i veckan. Han jobbar även en hel del med visualisering. Ren körträning kan det däremot bara bli tal om en handfull gånger per år.

– Avsaknaden av grennära träning gör den här extrema formen av motorsport väldigt speciell. För det första är antalet träningsdagar på banorna begränsade enligt reglementet. Dessutom sliter körningen hårt på bilen, och för att vi ska få ut maximalt av träningen behöver hela teamet på ett tiotal personer vara på plats. En enda testdag kan kosta upp till 600 000 kronor, berättar Johan.

Som kontrast till det höga tempot på tävlingsbanorna värdesätter Johan en stillsam tillvaro hemmavid. Både han och Zandra trivs bäst i ett stilrent och städat hem med få prydnadssaker framme. I höstas styrde de familjens Volkswagen Passat till BAUHAUS för att inhandla material till ett helt nytt badrum.

– Badrumsrenoveringen blev klar strax före jul och vi är supernöjda! Hantverk är dock inte min starkaste sida, så jag kan bara ta åt mig äran för någon kantlist här och där, säger Johan och ler.

Snart drar tävlingssäsongen igång och då kommer det knappt ens finnas tid över för kantlister.

– Målsättningen är att försvara VM-gulden i rallycross – både individuellt och i teammästerskapet. För att få så mycket körtid som möjligt ska vi även köra hela STCC-serien. Vi kommer därutöver försöka göra en satsning på Svenska rallyt om vi lyckas hitta sponsorer till det, berättar Johan.

Trots att Johan redan är bäst i världen finns ingen som helst mättnad. Det lär med all säkerhet skrivas fler kapitel i framgångssagan om Arvikasonen med bensin i blodet.

Johan Kristoffersson

Ålder: 29.
Bor: I en enplansvilla strax utanför Arvika.
Familj: Sambon Zandra och sonen Colin, 2,5 år.
Team: PSRX Volkswagen Team Sweden i rallycross och Kristoffersson Motorsport KMS i racing.
Sponsrad av BAUHAUS sedan: Säsongen 2014 då Johan inledde sin storsatsning på rallycross.
Meriter: Har placerat sig på plats 3 respektive 2 och 1 i rallycrossens VM-serie år 2015, 2016 och 2017. Vinnare av Porsche Carrera Cup Scandinavia 2012, 2013 och 2015. Svensk mästare i STCC 2012 och vinnare av standardvagnsmästerskapet Superstars Series i Italien samma år.
Tävlingsinstinkt: ”Jag har alltid velat bli bäst i vad jag än tar mig för. Om vi exempelvis spelar Monopol hemma vill jag vinna även där, haha.”

 

Johans tävlingsbilar

Rallycross

Volkswagen Polo GTi
Minimivikt inkl. chaufför: 1 300 kg
Drivning: 4wd
Hästkrafter: 600
Acceleration 0 – 100 km/h: 1,9 s

STCC

Volkswagen Golf GTi TCR
Minimivikt inkl. chaufför: 1 280 kg
Drivning: 2wd, framhjul
Hästkrafter: 330
Acceleration 0 – 100 km/h: 5,2 s